ΚΑΜΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΝΑΔΑΣΩΣΗ ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΗΜΟ ΜΑΡΑΘΩΝΑ. ΑΝΥΠΑΡΚΤΑ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΠΡΌΛΗΨΗΣ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ & ΤΗΝ ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΊΑ.

Κάνουμε τον σταυρό μας και κλαίμε κάθε χρόνο.


Τι ακριβώς είναι δάσος


Η βασικότερη αλλαγή που μπορεί να προωθήσει η κυβέρνηση σχετικά με την προστασία του δάσους είναι να ορίσει τι ακριβώς είναι το δάσος. Η ασάφεια που επικρατεί εδώ και χρόνια γύρω από τον ορισμό αυτό έχει διαμορφώσει πρόσφορο έδαφος για αθέμιτες συναλλαγές, ταλαιπωρίες και εκβιασμούς. Η κατάρτιση των δασικών χαρτών, που εξήγγειλε χθες η αρμόδια υπουργός, είναι μία σημαντική κίνηση στη σωστή κατεύθυνση. Αρκεί βεβαίως να εφαρμοσθεί και να μη μείνει στις περίφημες ελληνικές καλένδες, όπως συνέβη επί σειράς άλλων κυβερνήσεων. Μόνο όταν τόσο ο ελεγχόμενος όσο και ο ελέγχων γνωρίζουν με ακρίβεια τι είναι δάσος και τι όχι θα μπορέσουμε να προστατεύσουμε τον δασικό πλούτο της χώρας.
Πηγή

Μάχη για την προστασία των δασών από τα αυθαίρετα




Σταυρογιάννη Λ.
Tη σύσταση και λειτουργία ειδικής υπηρεσίας κατεδαφίσεων, αλλά και την εγκατάσταση ειδικού συστήματος τηλεσκοπικής χαρτογράφησης, μέτρα που έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί προ πολλού ώστε τα αυθαίρετα στα δάση να εντοπίζονται και να κατεδαφίζονται εν τη γενέσει τους, προβλέπει η πρόταση νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής για την προστασία των δασών και δασικών εκτάσεων, τα οποία έγιναν στάχτη φέτος το καλοκαίρι, αλλά και στο παρελθόν της Αττικής.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η νέα υπηρεσία θα λειτουργεί ως τμήμα της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (υπηρεσία η οποία ιδρύθηκε μετά από πιέσεις της Ε.Ε. στα τέλη του 2003 και ακόμη παραμένει υποστελεχωμένη, με το μισό προσωπικό σε σχέση με αυτό που προβλέπεται, δηλαδή πάνω από 80 υπαλλήλους). Αντικείμενό της θα είναι ο εντοπισμός αυθαίρετων κατασκευών και η κατεδάφισή τους.
Παράλληλα ο Οργανισμός Κτηματολογίου - Χαρτογραφήσεων (ΟΚΧΕ), σε χρονικό διάστημα δύο μηνών από τη δημοσίευση του νόμου οφείλει να εγκαταστήσει σύστημα τηλεσκοπικής περιοδικής χαρτογράφησης στον νομό Αττικής. Υποχρέωσή του είναι να ενημερώνει σε μηνιαία βάση την παραπάνω υπηρεσία για κάθε νέο κτίσμα που καταγράφει στους χάρτες του, συνοδεία των γεωγραφικών συντεταγμένων. Απαραίτητη προϋπόθεση για κάθε νέα άδεια οικοδομής που εκδίδεται θα είναι η αναφορά των γεωγραφικών συντεταγμένων του κτίσματος.
Αναστολή αδειών και απαγόρευση οικοδομικών εργασιών στα καμένα
Η πρόταση νόμου, η οποία αναμένεται να ανακοινωθεί στο σύνολό της αύριο από την υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, και να δοθεί στους αρμόδιους φορείς ώστε να εκφράσουν τη γνώμη τους, προβλέπει ακόμη, έως ότου κυρωθούν, τεθούν δηλαδή σε ισχύ οι δασικοί χάρτες για τα ακίνητα που βρίσκονται εντός των περιοχών οι οποίες έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες, στο σύνολό τους, ή τμήμα τους, την αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών, αλλά και την απαγόρευση εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών. Όπως δήλωσε η ίδια την Πέμπτη, σε 4-5 ημέρες θα προωθηθεί στη Βουλή για να αποφευχθούν αλλαγές χρήσης και θα ισχύσει καταρχήν για την Αττική.
Έτσι κι αλλιώς, όμως, εκκρεμεί η έκδοση των Προεδρικών Διαταγμάτων που θα προσδιορίζουν και θα ξεκαθαρίζουν τις αρμοδιότητες των νέων υπουργείων και υπουργών για να μπορούν να υπογράψουν. Έως ότου προσδιορισθούν επακριβώς οι αναδασωτέες περιοχές, η αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών και η απαγόρευση εκτέλεσης εργασιών εφαρμόζεται σε όλες τις εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές των δήμων και των κοινοτήτων οι οποίες επλήγησαν από τις φωτιές του καλοκαιριού.
Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, η έκδοση οικοδομικών αδειών επισκευής και η εκτέλεση οικοδομικών εργασιών επιτρέπεται μόνον για τα νομίμως υφιστάμενα κτίσματα που καταστράφηκαν ή παρουσιάζουν ζημιές εξ αιτίας των πυρκαγιών. Όταν οριοθετηθούν οι αναδασωτέες περιοχές, πάλι κατ' εξαίρεση θα επιτρέπονται οικοδομικές εργασίες για κτίσματα τα οποία διέθεταν "νομίμως οικοδομική άδεια” πριν από την εκδήλωση των πυρκαγιών και μόνον μετά από αυτοψία Ειδικής Επιτροπής Ελέγχου για τη διαπίστωση της ακριβούς και νόμιμης χωροθέτησης του κτίσματος. Οι επιτροπές αυτές θα συγκροτούνται με απόφαση του περιφερειάρχη Αττικής και θα είναι τριμελείς: εκπρόσωπος από την Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, εκπρόσωπος της Πολεοδομίας και του Δασαρχείου της περιοχής.
Ξεμπλοκάρουν οι δασικοί χάρτες
Το Σχέδιο Νόμου επαναφέρει τον ορθό λόγο και τους κανόνες της επιστήμης, καθώς καταργεί το εδάφιο 3 του άρθρου 1 του νόμου 3208/2003 και επανέρχεται στον ορισμό της έννοιας του δάσους, σύμφωνα με το άρθρο 3 του νόμου 998/79 για την προστασία των δασών . Η κατάργηση της διάταξης αυτής του προεκλογικού νόμου Δρυ, το 2003, μεσούντος του εκσυγχρονισμού επί ΠΑΣΟΚ, με την οποία επιχειρήθηκε η αλλαγή του ορισμού της έννοιας του δάσους, προς εξυπηρέτηση της εκλογικής πελατείας, με σκοπό τον αποχαρακτηρισμό δασών και δασικών εκτάσεων, ανοίγει τον δρόμο για την κύρωση των δασικών χαρτών.
Η Ν.Δ. ως αντιπολίτευση διαφωνούσε με τον νόμο Δρυ, αλλά ως κυβέρνηση τον διατήρησε. Άλλη διάταξη του ίδιου νόμου (εδάφιο 15 του άρθρου 21), η οποία έδινε συγχωροχάρτι στους καταπατητές, επίσης καταργείται. Επανέρχεται η διάταξη του άρθρου 114 του νόμου 1892/1990, η οποία επιβάλλει στους καταπατητές και τους αυθαιρετούντες σε δάση και δασικές εκτάσεις που έχουν καταστραφεί από φωτιά πρόστιμα από 5 έως 50 εκατ. δραχμές, όπως ήταν τότε.
Αξίζει να σημειωθεί πως είχε κατατεθεί προδικαστικό ερώτημα από το ΣτΕ ύστερα από προσφυγές κατά του νόμου Δρυ, ενώ είχε παγώσει η ανάρτηση των δασικών χαρτών ύστερα από απόφαση του τμήματος αναστολών το 2005, καθώς η γνωστή ως εγκύκλιος Χατζημιχάλη τους αχρήστευε, αφού τους ερμήνευε με τον νέο ορισμό. Κατά τη δεκαετία του '90, στο πλαίσιο του Κτηματολογίου, εκπονήθηκαν δασικοί χάρτες για περίπου 7 εκατ. στρέμματα και τώρα εκπονούνται για 113 περιοχές στο σύνολο της επικράτειας. Από αυτούς καλύπτονται σημαντικά τμήματα της Αττικής.
http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=500194

Πλήρη αναδάσωση των καμένων ζητάει το ΚΚΕ



Αποστολή με email  Προσθήκη στο Facebook


Την πλήρη αναδάσωση των καμένων περιοχών ζητά το ΚΚΕ, και κατηγορεί την κυβέρνηση ότι «δεν προχωρά σε πράξη κήρυξης των καμένων περιοχών ως αναδασωτέων και κατάργηση όλων των δασοκτόνων νόμων των προηγούμενων κυβερνήσεων».

«Η αναστολή της έκδοσης οικοδομικών αδειών που προβλέπει το σχέδιο νόμου, δεν διασφαλίζει την άμεση και συνολική αναδάσωση όλων των περιοχών που επλήγησαν από τις πυρκαγιές στην Αττική», τονίζει το ΚΚΕ σχετικά με το νέο σχέδιο νόμου από το υπουργείο Περιβάλλοντος που κατέθεσε σήμερα η υπουργός κ. Τίνα Μπιρμπίλη.

Μάλιστα υποστηρίζει ότι την άποψη ότι «επιβεβαιώνεται και στη συγκεκριμένη περίπτωση η ανάγκη έντασης της λαϊκής πάλης για τη συγκρότηση Ενιαίου Κρατικού Φορέα Δασικής Διαχείρισης και Προστασίας που θα αντιμετωπίσει το σύνολο των προβλημάτων (π.χ. δασικούς χάρτες, ανασυγκρότηση δασικών υπηρεσιών, διάνοιξη δασικών οδών και αντιπυρικών ζωνών) με γνώμονα το σύνολο των λαϊκών αναγκών».

Πηγή

Πλήρη αναδάσωση των καμένων ζητάει το ΚΚΕ

 Το τελικό σχέδιο νόμου για τα "καμένα" της Αττικής

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΑΣΙΚΩΝ ΕΚΤΑΣΕΩΝ
ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ ΠΟΥ ΕΠΛΗΓΗΣΑΝ
ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2009 ΚΑΙ
ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

ΑΡΘΡΟ 1
Αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών
και απαγόρευση εκτέλεσης εργασιών
1. Αναστέλλεται η έκδοση οικοδομικών αδειών και απαγορεύεται η εκτέλεση
οποιασδήποτε οικοδομικής εργασίας σε όλα τα μη δασικού χαρακτήρα
γήπεδα που βρίσκονται εν όλω ή εν μέρει εντός του περιγράμματος των
αναδασωτέων περιοχών του Νομού Αττικής, που επλήγησαν από τις
πυρκαγιές του Αυγούστου του 2009, έως ότου κυρωθούν οι σχετικοί δασικοί
χάρτες.
2. Μέχρι την, κατά νόμο, απόφαση κήρυξης των ως άνω περιοχών ως
αναδασωτέων, η αναστολή της έκδοσης οικοδομικών αδειών και η
απαγόρευση εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών ισχύει για όλα τα μη δασικού
χαρακτήρα γήπεδα που βρίσκονται στις εκτός σχεδίου πόλεων και εκτός
ορίων οικισμών περιοχές των διοικητικών ορίων των Δήμων και Κοινοτήτων,
οι οποίοι προσδιορίζονται στην απόφαση κήρυξης των εκτάσεων ως
αναδασωτέων.

ΑΡΘΡΟ 2
Εξαιρέσεις
1. Κατ΄ εξαίρεση επιτρέπεται η έκδοση οικοδομικών αδειών επισκευής και η
εκτέλεση σχετικών εργασιών, μόνον για νομίμως υφιστάμενα κτίσματα,
δημόσια κτίρια, ειδικές εγκαταστάσεις και έργα, δημόσια έργα και έργα
υποδομής τα οποία έχουν χωροθετηθεί για τα οποία πρέπει να εκδοθεί
οικοδομική άδεια ή τα οποία σήμερα εκτελούνται.
2. Μετά την κήρυξη των αναδασωτέων περιοχών, στο χρόνο που ορίζει ο
Νόμος, αίρεται η αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών με απόφαση του Γ.
Γραμματέα της Περιφέρειας. Επιτρέπεται κατ΄ εξαίρεση η εκτέλεση
οικοδομικών εργασιών για κτίσματα εντός των αναδασωτέων περιοχών για
τα οποία είχε εκδοθεί νομίμως οικοδομική άδεια μόνον μετά από αυτοψία
Ειδικής Επιτροπής Ελέγχου για την διαπίστωση της ακριβούς και νόμιμης
χωροθέτησης του κτίσματος. Η άρση της απαγόρευσης της παραγρ. 1 και της
παρούσας παραγράφου, αναρτάται υποχρεωτικά, στο διαδικτυακό τόπο της
Περιφέρειας Αττικής.
3. Τις Ειδικές Επιτροπές Ελέγχου συστήνει με απόφασή του ο Γενικός
Γραμματέας της Περιφέρειας Αττικής και συμμετέχουν σ΄ αυτές ένα μέλος από
την Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, ένα μέλος από το
Πολεοδομικό Γραφείο της περιοχής και ένα μέλος από το Δασαρχείο της
περιοχής.




Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων,
σύστημα τηλεπισκοπικής χαρτογράφησης και
γεωγραφικές συντεταγμένες κτίσματος επί της οικοδομικής άδειας
1. Συστήνεται Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων, ως Τμήμα της Ειδικής
Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, με αρμοδιότητα τον εντοπισμό και
την κατεδάφιση αυθαιρέτων κατασκευών εντός των κηρυγμένων ως
αναδασωτέων εκτάσεων. Οι ως άνω αρμοδιότητες συντρέχουν με
υφιστάμενες όμοιες άλλων οργάνων.
2. Ο Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδος (ΟΚΧΕ)
υποχρεούται εντός δύο μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, να
λειτουργήσει σύστημα τηλεσκοπικής περιοδικής χαρτογράφησης για το νομό
Αττικής και να ενημερώνει κάθε μήνα την Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων για
κάθε νέο κτίσμα που εμφανίζεται στο χάρτη, σε γήπεδα εκτός σχεδίου πόλεων
και εκτός οικισμών, τα οποία βρίσκονται εντός των ορίων Δήμων και
Κοινοτήτων, που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του Αυγούστου 2009,
αναφέροντας υποχρεωτικά τις γεωγραφικές συντεταγμένες του κτίσματος. Με
απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
μπορεί να καθορίζεται κάθε λεπτομέρεια σχετικά με την λειτουργία του ως
άνω συστήματος.
3. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, κάθε άδεια οικοδομής που εκδίδεται,
για κτίσματα εντός των περιοχών της προηγούμενης παραγράφου, αναφέρει
υποχρεωτικά τις γεωγραφικές συντεταγμένες του κτίσματος.

ΑΡΘΡΟ 4
Υποχρεωτική κτηματογράφηση με επείγουσες διαδικασίες
1. Οι περιοχές που πλήττονται από πυρκαγιές, εφόσον δεν έχουν κηρυχθεί σε
κτηματογράφηση, κηρύσσονται υποχρεωτικά σε κτηματογράφηση εντός
μηνός από την κήρυξη αυτών ως αναδασωτέων και συντάσσεται δασικός
χάρτης. Η κτηματογράφηση αφορά τα διοικητικά όρια του οικείου ΟΤΑ Δήμου
ή Κοινότητας.
2. Οι μελέτες κτηματογράφησης και εκπόνησης δασικών χαρτών για τις ως
άνω περιοχές ανατίθεται σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 3316/2005.

ΑΡΘΡΟ 5
Επείγουσα ολοκλήρωση της διαδικασίας κύρωσης δασικών χαρτών
Κατά παρέκκλιση κάθε άλλης σχετικής διάταξης και ειδικά για το νομό Αττικής:
α) Η ανάρτηση του δασικού χάρτη και η παράλληλη τοιχοκόλληση της
πρόσκλησης του άρθρου 27 παρ. 2 του ν.2664/1998 διενεργούνται το
αργότερο εντός 20 ημερών από την θεώρηση του δασικού χάρτη από
την αρμόδια υπηρεσία, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τους δύο (2)
μήνες από την υποβολή του σε αυτήν.
β) Οι αντιρρήσεις της παρ. 3 του ως άνω άρθρου εξετάζονται εντός
προθεσμίας ενός μηνός και η επ΄ αυτών απόφαση εκδίδεται το αργότερο
εντός μηνός
γ) Η κύρωση του δασικού χάρτη από τον Γενικό Γραμματέα της
Περιφέρειας, κατά την παρ. 4 του ως άνω άρθρου, διενεργείται εντός 15
ημερών από την ολοκλήρωση της προηγούμενης διαδικασίας.

ΑΡΘΡΟ 6
Αναστολή εφαρμογής και κατάργηση διατάξεων του ν. 3208/2003 ( ΦΕΚ
Α΄303)
1. Αναστέλλεται η εφαρμογή της διάταξης του εδαφίου 3 του άρθρου 1 του Ν.
3208/2003 (ΦΕΚ Α 303/2003) κατά το μέρος που αντικαταστάθηκαν οι
παράγραφοι 1,2 και 3 του άρθρου 3 του Ν. 998/1979 (ΦΕΚ Α289) με τις
οποίες θεσπίστηκαν τα κριτήρια χαρακτηρισμού μιας έκτασης ως
δασοβιοκοινότητας και καθορίστηκαν προϋποθέσεις δημιουργίας δασογενούς
περιβάλλοντος, που προβλέπουν οι παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 3 του ν.
998/1979, όπως ισχύουν.
2. Καταργείται η παράγραφος 15 του άρθρου 21 του ν. 3208/2003 για τα μετά
την έναρξη ισχύος του παρόντος εκδιδόμενα κατά τις διατάξεις της παρ. 5 του
άρθρου 114 του ν.1892/1990 πρωτόκολλα.

ΑΡΘΡΟ 7
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της
Κυβερνήσεως.
 
Πηγή

Δευτέρα οι προτάσεις για τα καμένα


Ø  Πιλοτικό χαρακτήρα θα έχουν οι παρεμβάσεις για τα καμένα της Αττικής, που θα δοθούν τη Δευτέρα στη δημοσιότητα από την υπουργό Περιβάλλοντος.
Οι ενδιαφερόμενοι φορείς θα έχουν περιθώριο 4-5 ημερών να υποβάλουν τις προτάσεις τους και στη συνέχεια το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή. Τα μέτρα, όπως είπε χθες η κ. Μπιρμπίλη, προβλέπεται να επεκταθούν και σε άλλες περιοχές. Οι προτάσεις είχαν διατυπωθεί πριν από τις εκλογές, από ομάδα υπό τον σημερινό υφυπουργό Γ. Μανιάτη.
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί πρώτη αναφορά για το νεοσύστατο υπουργείο. Δεν είναι τυχαίο ότι η υπουργός μετείχε στη σύνοδο του Λουξεμβούργου, όπου η χώρα μας έπειτα από πολλά χρόνια είχε εκπροσώπηση σε τόσο υψηλό επίπεδο. Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου η κ. Μπιρμπίλη εξέφρασε την ικανοποίησή της γιατί, σε αντίθεση με το βαρύ κλίμα που επικράτησε στο Ecofin, οι υπουργοί Περιβάλλοντος συμφώνησαν σε ένα κείμενο που θα εκφράζει τις θέσεις της Ε.Ε. στην επικείμενη σύνοδο του ΟΗΕ στην Κοπεγχάγη. Δεν παρέλειψε να αναφέρει πάντως ότι η ελληνική πλευρά στόχευε σε πιο φιλόδοξους στόχους.
Μεταξύ άλλων επιβεβαιώθηκε η μακροπρόθεσμη προσπάθεια για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 20% ώς το 2050. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα είχαν οι στόχοι για τα καύσιμα των διεθνών αεροπορικών και ναυτιλιακών μεταφορών. Ικανοποίηση εκφράζεται για τους κανονισμούς διάλυσης πλοίων, που ενδιαφέρουν τους Ελληνες εφοπλιστές με τους οποίους είχε ήδη συναντηθεί η νέα υπουργός.
Σε θερμό κλίμα έγιναν οι συναντήσεις της υπουργού με τον Ελληνα επίτροπο Περιβάλλοντος Στ. Δήμα, καθώς και άλλες διμερείς συναντήσεις, όπως αυτή με την ομόλογό της από τη Βουλγαρία με την οποία συζήτησαν θέματα διαχείρισης υδατικών πόρων.

Φρένο στις άδειες στα καμένα


Ειδικό νομοσχέδιο για την προστασία και ανάταξη των καμένων εκτάσεων της Αττικής από τις πυρκαγιές του 2009 επεξεργάζεται το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Το νομοσχέδιο είναι πιθανό να προηγηθεί των υπολοίπων πέντε που δρομολογούνται για τις πρώτες εκατό μέρες ως μια συμβολική χειρονομία της νέας κυβέρνησης υπέρ της Πράσινης Ανάπτυξης.
Βάσει της νέας ρύθμισης αναστέλλεται η έκδοση οικοδομικών αδειών και απαγορεύονται οι οικοδομικές εργασίες στις καμένες περιοχές έως ότου κυρωθούν οι δασικοί χάρτες που προωθούνται κατά προτεραιότητα.
Κατά απόλυτη προτεραιότητα προωθείται επίσης η κτηματογράφηση των καμένων περιοχών με επείγουσες διαδικασίες. Από το υφυπουργείο Περιβάλλοντος που είναι αρμόδιο για τη χωροταξία και τα δάση επισημαίνεται πως η απαγόρευση των οικοδομικών εργασιών θα εφαρμοστεί με λογική και δεν θα θίξει οικοδομές που ανεγείρονται νομίμως, προφανώς στα όρια των καμένων εκτάσεων (καθώς μέσα στα δάση απαγορεύεται η δόμηση).
Εντός των επομένων ημερών αναμένεται και η απόφαση της περιφέρειας για την κήρυξη ως αναδασωτέων των καμένων εκτάσεων, η οποία είναι απαραίτητη για την υλοποίηση του σχεδίου προστασίας.
Στην εταιρεία του Κτηματολογίου θα δοθεί εντολή για την άμεση προκήρυξη της κτηματογράφησης των καμένων εκτάσεων της Αττικής, που θα συνοδεύεται από την ολοκλήρωση και την κύρωση των δασικών χαρτών.
Η ανάταξη των δασών και η προστασία του φυσικού πλούτου της χώρας αποτελούν διακηρυγμένους στόχους της κυβέρνησης, όπως το επανέλαβε ο πρωθυπουργός κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στα καμένα της Ηλείας. Βασικός στόχος είναι όχι μόνο η προστασία των οικοσυστημάτων αλλά και η περαιτέρω ανάπτυξή τους μέσα από μια πολιτική σωστής διαχείρισης αλλά και μέσα από εθελοντικές δράσεις και την αίσθηση ευθύνης των ίδιων των πολιτών.

Ημερησία

Υποχρεωτικά αναδασωτέο κάθε καμμένο ή αποψιλωμένο δάσος, σύμφωνα με το ΣτΕ – Δημόσιο ή ιδιωτικό – in.gr

anadasosi
12ΑΠΕ Πρέπει να ξαναγίνει πράσινο
Αθήνα
12/4/2009
«Κάθε αποψιλούμενη δασική έκταση, δημόσια ή ιδιωτική, κηρύσσεται υποχρεωτικά αναδασωτέα», σύμφωνα με το Σύνταγμα, αναφέρει σε απόφασή του το Συμβούλιο της Επικρατείας, τονίζοντας ωστόσο ότι η απόφαση αναδάσωσης πρέπει να είναι «πλήρως αιτιολογημένη ως προς το χαρακτηρισμό της έκτασης ως δάσους ή δασικής έκτασης».
Η σύνθεση του Ε’ Τμήματος του ΣτΕ έκανε μερικά δεκτή αίτηση ιδιοκτητών έκτασης στην θέση Βορινό Σκλαβούνι του Δήμου Βιλλίων Αττικής που ζητούσαν να ακυρωθεί η από 5.3.2003 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής με την οποία κηρύχθηκε αναδασωτέα έκταση στην εν λόγω περιοχή του Δήμου Βιλλίων.
Στην απόφαση του ΣτΕ αναφέρεται ότι η συνταγματική υποχρέωση να «κηρυχθεί αναδασωτέα καταστραφείσα δασική έκταση υφίσταται και για καταστραφέντα ή αποψιλωθέντα δάση και δασικές εκτάσεις ανεξαρτήτως του χρόνου καταστροφής ή αποψίλωσης τους, εφόσον μέχρι τη 11η Ιουνίου 1975 δεν είχαν χρησιμοποιηθεί για άλλο σκοπό, ώστε να καθίστατο δυνατή η ανατροπή της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί από αυτή τη χρησιμοποίηση».
Η απόφαση του ΣτΕ, επαναλαμβάνει ότι με παλαιότερες αποφάσεις του (1982 και 2000) έχει κρίνει ότι η διάταξη του δασικού νόμου «κατά το μέρος που εξαιρεί από την υποχρέωση αναδάσωσης εκτάσεις οι οποίες είχαν παρανόμως χρησιμοποιηθεί πριν από την 11.6.1975 κατά τρόπο ώστε να καθίσταται αδύνατη η ανατροπή της δημιουργηθείσας πραγματικής κατάστασης έχει κριθεί ότι αντίκειται στη διάταξη του άρθρου 117 παρ. 3 του Συντάγματος».
Κατά το μέρος όμως, -συνεχίζει η απόφαση του ΣτΕ- «που αφορά σε δάση και δασικές εκτάσεις που έχουν απωλέσει το δασικό χαρακτήρα όχι κατόπιν αυθαίρετης και παράνομης ανθρώπινης ενέργειας αλλά για κάποια νόμιμη αιτία, η διάταξη του άρθρου 38 παράγραφος 1 (σ.σ.: Ν. 998/1979) δεν αντίκειται στην διάταξη του άρθρου 117 του Συντάγματος και είναι εφαρμοστέα».
Συνεπώς, αναφέρεται στην απόφαση «εκτάσεις που έχουν απολέσει το δασικό τους χαρακτήρα πριν από την 11η Ιουνίου 1975 λόγω επεμβάσεων που έλαβαν χώρα με βάση διοικητική πράξη, η οποία καλύπτεται από τεκμήριο της νομιμότητας, δεν είναι δυνατόν να χαρακτηριστούν, κατά τη διαδικασία του άρθρου 14 του Ν. 998/1979, με πράξη του δασάρχη ως δάση ή δασικές εκτάσεις ούτε να κηρυχθούν αναδασωτέες λόγω των επεμβάσεων».
«Ο κανόνας της εν λόγω εξαίρεσης από την υποχρέωση αναδάσωσης εφαρμόζεται ανεξαρτήτως από το μέγεθος της έκτασης και τη φύση των επ΄ αυτής επεμβάσεων ή από τη συνδρομή άλλων προϋποθέσεων», συνεχίζει το ΣτΕ.
Παράλληλα, το ΣτΕ έκανε μερικά δεκτή την αίτηση των προσφευγόντων κατά το μέρος που κηρύσσεται αναδασωτέα με την προσβαλλόμενη απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής έκταση 550 τ.μ. καθώς κρίθηκε από το ΣτΕ ότι υπάγεται στις νόμιμες προϋποθέσεις εξαίρεσης από την αναδάσωση και δεν έκανε δεκτή ως προς την υπόλοιπη έκταση των 1.550 τ.μ.
Με άλλη δεύτερη απόφαση του (1286/2009) με το ίδιο σκεπτικό, το ΣτΕ έκανε μερικά δεκτή αίτηση για έκταση 2,3 στρεμμάτων στην περιοχή Αγία Μαρίνα Καλάμου Αττικής.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ωραία τα δάση! Αλλά Πόσα Είναι;

Ωραία τα δάση! Αλλά Πόσα Είναι;

Όταν το 2007 κάηκε η Πάρνηθα, το κράτος δήλωσε με τυμπανοκρουσίες ότι όλη η καμένη Πάρνηθα θα κηρυχθεί αναδασωτέα προς αποφυγή των «γνωστών παράπλευρων απωλειών». Μετά την πρόσφατη φωτιά που κατέστρεψε μεγάλο μέρος της Βορειο-Ανατολικής Αττικής, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε: «Όπου υπήρχε δάσος θα ξαναγίνει δάσος». Αυτές οι διαχρονικές δηλώσεις της κεντρικής κυβέρνησης για την κήρυξη αναδασωτέων όλων των καμένων εκτάσεων, είναι ωμή ομολογία ότι το κράτος, ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕ, ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ και ΔΕΝ ΘΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΣΥΝΤΟΜΑ για το ποιές εκτάσεις είναι δασικές!!!
Έτσι, για να μην καρπωθούν το δάσος «αμαχητί» όσοι ειδικεύονται στις πυρκαγιές και στην ενθυλάκωση καμένων εκτάσεων, το κράτος κηρύσσει αναδασωτέο το «δάσος». Τρομάρα του… Μα εάν ξέραμε το ποιο ακριβώς είναι το δάσος, σε ψηφιακούς χάρτες με γεωγραφικό πλάτος και γεωγραφικό μήκος, η κεντρική διοίκηση δεν θα είχε κανένα απολύτως λόγο να κηρύξει την καμένη έκταση αναδασωτέα. Σκέψου να κηρύσσεις ανακατασκευάσιμο κάθε οικοδόμημα που καταστρέφεται από την φωτιά για να εξασφαλισθεί ότι το ακίνητο δεν θα το «βουτήξουν» οι επιτήδειοι...
Έτσι, κάθε φορά που καίγεται κάποιο «δάσος» γίνεται το κάτωθι: «… στάλθηκε στο Εθνικό Τυπογραφείο, για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η απόφαση 3220 του περιφερειάρχη Αττικής Χαράλαμπου Μανιάτη, με την οποία κηρύσσεται αναδασωτέα καμένη έκταση 36.158,942 στρεμμάτων της Πάρνηθας…» Που οδηγεί αυτό; Στην διαφθορά και στην αδιαφάνεια μπας και βρούμε κάποιον «τρόπο» να ΜΗΝ κηρυχθεί αναδασωτέα κάποια έκταση… Όπως ακριβώς φαίνεται ότι έγινε στην Πάρνηθα με μια έκταση 62,59 στρέμματα δάσους που «…έχουν μεν καεί από την πρόσφατη πυρκαγιά, αλλά δε δύναται να κριθούν αναδασωτέα, αφού με τον νόμο 3139/2003 βρίσκονται σε νόμιμη αλλαγή χρήσης…» Ωραία είναι τα «δάση» και ωραία καίγονται. Αλλά κανείς δεν ξέρει πόσα τελικά δάση έχουμε!!!
Όμως, πιάσαμε δύσκολη κουβέντα… «Τι είναι δάσος;» Η επιστήμη δεν μπορεί να απαντήσει σε αυτή την μεταφυσική ερώτηση… Την απάντηση την έδωσαν «σαφέστατα» οι πολιτικοί μας στο «Σύνταγμα της Ελλάδος». Στο άρθρο 24, στην Ερμηνευτική δήλωση, αναφέρεται:
«Ως δάσος ή δασικό οικοσύστημα νοείται το οργανικό σύνολο άγριων φυτών με ξυλώδη κορμό πάνω στην αναγκαία επιφάνεια του εδάφους, τα οποία, μαζί με την εκεί συνυπάρχουσα χλωρίδα και πανίδα, αποτελούν μέσω της αμοιβαίας αλληλεξάρτησης και αλληλοεπίδρασής τους, ιδιαίτερη βιοκοινότητα (δασοβιοκοινότητα) και ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον (δασογενές). Δασική έκταση υπάρχει όταν στο παραπάνω σύνολο η άγρια ξυλώδης βλάστηση, υψηλή ή θαμνώδης, είναι αραιά».
Καταλάβατε τον ορισμό; Ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Σωκράτης (470-399 π.χ.) είχε δώσει την λύση στο πρόβλημα μας λέγοντας: « Η Έναρξη της Σοφίας είναι ο Ακριβής Καθορισμός των Όρων».
Όλες οι Ελληνικές κυβερνήσεις τα τελευταία 200 χρόνια δεν κατόρθωσαν ΠΟΤΕ να συντάξουν δασολόγιο για να γνωρίζουμε όλοι τα δάση μας και καταντήσαμε να είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν έχει δασολόγιο. Για να μην ξεχνιόμαστε, ούτε κτηματολόγιο δεν έχουμε… Έτσι, για την επίλυση του προβλήματος, «εισήχθη ο ορισμός του δάσους στο Σύνταγμα …»
Διαβάζοντας καλύτερα το άρθρο 24 του Συντάγματος, κάποιοι, περιέργως, μπαίνουν σε κρυφές και περίεργες σκέψεις: «εάν δηλαδή βάλω φωτιά και κάψω κανά δύο φορές ένα δάσος και δεν κηρυχθεί η έκταση αναδασωτέα, πάπαλα το δάσος…». Αρκεί βέβαια να φροντίσω να «δώσω τα απαραίτητα στους κατάλληλους…» Αυτός είναι ο κύριος λόγος των πυρκαγιών και των καταπατήσεων: Το άρθρο 24 του Συντάγματος και ο ορισμός του «δάσους»!

Δεν χρειαζόμαστε ορισμούς «για το τι είναι δάσος;». Χρειάζεται ΜΟΝΟ ΝΑ ΟΡΙΣΟΥΜΕ «το ποιες ΕΚΤΑΣΕΙΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΘΕΛΟΥΜΕ να ΕΙΝΑΙ ΔΑΣΙΚΕΣ!». Όλα τα άλλα είναι εκ' του πονηρού!!!

Δεν θέλουμε τα κριτήρια που τα ερμηνεύει ο καθένας όπως θέλει. Θέλουμε το γεωγραφικό πλάτος και μήκος όλων των δασών πάνω σε ψηφιακούς χάρτες! Και όταν μια έκταση είναι δασική και καεί, η ίδια η φύση φροντίζει να την ξανακάνει δάσος. Δεν απαιτείται, ούτε κήρυξη αναδάσωσης, ούτε τίποτε!

Βέβαια «ουδέν κακόν αμιγές καλού». Από τα πολύ παλιά χρόνια είναι γνωστό ότι «ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται!». Το ότι δεν έχουμε δασολόγιο βοηθά και στην καταπολέμηση της ανεργίας. Ξέρετε πόσα επαγγέλματα βρίσκουν ‘απασχόληση’ στην προσπάθεια να καρπωθούν κάποιοι τις εκτάσεις άλλων και στην παράνομη ανέγερση κτισμάτων με ότι σημαίνει αυτό (παράνομη απόκτηση τίτλων, χτίσιμο, σύνδεση ρεύματος, υδροδότηση, κλπ);
  • πολιτικοί μηχανικοί και τοπογράφοι
  • δικηγόροι, συμβολαιογράφοι και δικαστικοί υπάλληλοι
  • μοναχοί και ιερείς
  • τοπικοί άρχοντες
  • οικοδόμοι και λοιπά επαγγέλματα
  • πολιτικοί και πολιτικά στελέχη υπουργείων
  • μάρτυρες στις δίκες, κλπ.
Ενδιαφέρον θα ήταν επίσης να μπορούσαμε με κάποιον τρόπο να μάθουμε πόσες δίκες γίνονται στην Ελλάδα που έχουν ως αντικείμενο αμφισβητούμενες εκτάσεις και αυθαίρετες κατασκευές. Πόσες αιτήσεις γίνονται για «χαρακτηρισμό μιας έκτασης ως δασικής», εάν γίνονται, και κυρίως πόσες αιτήσεις γίνονται για «αποχαρακτηρισμό μιας δασικής έκτασης».
Θεοφάνης Γιώτης / Theofanis Giotis, MSc, PMP®, MCT, CTT+
Theofanis.Giotis@giotis.org
Σύμβουλος Επιχειρήσεων και Πρόεδρος Ελληνικού Ινστιτούτου Διοίκησης Έργων (PMI GREECE)
Νευροκοπίου 17, 15669 Παπάγου
Αθήνα, 29 Αυγούστου 2009
Ref: August/2009/Forest/